torsdag 12. mars 2009

Familiens Tavle

I dag har jeg vært på besøk hos min gamle onkel Leif i Horten. Han fyllte forresten 82 år igår, og er like frisk og rask som hvem som helst 60-åring. Og der på veggen henger mine besteforeldre`s flotte slektstavle. Noe som han arvet da boet etter de gamle skulle deles.

Jeg husker at jeg kunne sitte i timevis å beundre dette bilde. Slike sirlige og flotte bokstaver er det nok en kunst å lage. Dessuten er alle blomsterrankene og krusedullene fargelagte. Den er nesten like fin idag som dengang. Litt blass i fargene er den nok blitt etter sollyset, men ellers i meget god stand. Ikke spesielt gammel, men en flott familietavle som jeg mer enn gjerne skulle hatt på min egen vegg.

Det er håndtegnet av en kar som gikk rundt på bygdene og tjente til livets opphold med å tegne slike bilder. Den ble nok laget engang rundt 1942-44. Jeg er litt usikker på hvem tegneren kan være. Har fått et tips om at han kan hete Hans Thv. Hansen Solberg, men det står det igjen å finne ut av.
Noen som har et tips, så tar jeg i mot alt av informasjon.
Tror at de var ettertraktet på den tiden også. Flott er den iallfall.

3 kommentarer:

  1. Den var fin den. Kunna tenkt meg å hatt noko lignande sjølv eg, håndtegna og med sirlig skjønnskrift... .. .

    SvarSlett
  2. Hei

    Det var en flott tavle. Blir inspirert;-))

    SvarSlett
  3. Så flott den var. En sånn kunne jeg tenkt meg selv også! Det er ikke mange som lager slikt håndtverk lenger.Og hvis noen vet om noen, bare kontakt meg. Håper du får en fin dag videre.

    SvarSlett