fredag 3. juli 2009

Sommerferie og late dager

Det blir nok litt lenger mellom hver gang jeg skriver her. Det er jo sommer og den har jeg tenkt å benytte meg av. Deilig med slike late dager da man kan gjøre nesten hva man vil. Det blir nok endel farting rundt omkring til små og litt større plasser. Spesielt her på østlandet tenker jeg. Det er jo så mange plasser som jeg har hatt ønske om å besøke.

Vi har jo allerede vært en tur på Spiralen i Drammen. Og på hjemveien passerte vi Fossesholm Herregård.
Det stedet kunne jeg tenkt meg en tur innom. Men det var dessverre stengt for dagen, men muligheten kommer nok igjen litt senere. Dessuten en tur med "M/S Eikern" hadde jo ikke vært å forakte....

For en stund siden kjørte vi en tur til Lardal og Kjærra Fossepark. Her har de nå laget en ny familiepark; Høyt og Lavt, som skal forlyste både store og små med i sommer. Det er bl.a bygget en ny, flott klatrepark som gir opplevelser og utfordringer som du sent vil glemme heter det i reklamen :) Kjærra Fossepark er vel mest kjent for sitt laksefiske og ikke minst alle de mange konsertene i amfiet hvor flere kjente artister har besøkt opp gjennom tidene. Iår er det CC Cowboys, New Jordal Swingers og Rainbow som kommer.

Denne uken tok vi en liten snartur til sommerbyen Stavern, Norges minste by. Et lite sted som sikkert flerdobbler sitt innbyggertall i løpet av noen få sommmeruker. Men det er artig bare det å gå og "myse" litt da. Og jammen dukket det opp flere kjendiser her også. .. for alle Vestfoldbyer med respekt for seg selv har jo sine velkjente sommer-revyer. Det er bare å velge og vrake.
Når man først er i Stavern titter man kanskje litt på den flotte Fredriksvern kirke.

Den er bygget som en korskirke av murstien som en del av Fredriksværn Verft, den første marinebase i Norge, og ble påbegynt i 1750. Jeg anbefaler deg gjerne å klikke på linkene som jeg har lagt ut. Det ble også en tur innom portene på selve Fredrikvern Verft. Her overlater jeg historien til linken over her.

Det ble også tatt noen bilder selvfølgelig. Jeg oppdaget nemlig en liten raritet i ett av rosebedene der. Jeg har ikke sett verken en spraglete rose eller en blå/lilla rose før, så det måtte jo foreviges.




















Turen videre gikk bortom Minnehallen, vårt nasjonale monument over falne sjøfolk. Byggverket ble reist i 1926, og oppført av steinhuggere fra Båhuslän. Monumentet har er helt spesiell pyramideform. På innsiden i kjelleren finner vi kobberplater med innskrift over norske sjøfolk i handelsflåten som omkom i krigshandling under to verdenskriger. Minnehallen ble innviet av kong Haakon VII 1. august 1926. OBS... fra denne linken kan du søke i navn, båt og historie på omkomne fra 1. og 2. verdenskrig.

Det er ellers også mange andre severdigheter og kjente steder her nede i Stavern. Så det er
turen verd. Etter en lang og meget varm dag, var det deilig med en liten tur bortom Kjærstranda og med mye reker og litt vin eller motsatt, så ble det en flott avslutning på dagen.

Men det kommer flere varme dager, og flere turer langs landeveien i sommer. Kanskje en liten tur til mine oldeforeldres fødesteder kan bli en realitet også, hvem vet ??
Men det får jeg komme tilbake til....

Jeg dukker nok opp her med div. kommentarer og bilder en gang i blandt, og ønsker at dere alle vil få en riktig flott og opplevelsesrik sommer.

KOS DERE OG .... GOD SOMMER !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar