fredag 31. juli 2009

Til minne om Jim Reeves

Idag vil jeg hylle en av mine aller største favoritter når det gjelder musikk. Det er på dagen idag 45 år siden Jim Reeves omkom under en flystyrt utenfor Nashville. Han var en av verdens største countryartister og døde så tragisk, bare 40 år gammel.

Han var også på besøk her i Norge, og holdt 2 konserter i Njårdhallen. Den forestillingen har blitt sendt i reprise på NRK opptil flere ganger, og det er nok ikke siste gang vi har sett den tenker jeg. Han var en utrolig populær artist og ble elsket av både besteforeldre-generasjonen liksom de helt unge. Det sier jo litt at hans plater lå på toppen av salgslistene i mange uker av gangen. Dessuten hadde han også flere plater på listene samtidig. Her finner du ei liste over noen av de beste plasseringene på VG-lista fra 1960-1966.

Noen av mine favoritter nevner jeg: I love you because, He`ll have to go, There`s a heartache following me, Not until the next time, It`s hurt so much to see you go, This is it, I won`t forget you, I missed me, Anna Marie, Walzing on top of the world, I guess I`m crazy og mange mange fler....

Hvor var du da Jim Reeves døde? Ja jeg husker iallfall det. Jeg lå i telt sammen med mine foreldre og to brødre på Rørestrand Caming ved Horten, og jeg var bare 16 år. Jeg hadde for min aller første lønning bl.a kjøpt meg en platespiller og den var med oss i teltet. Da den sørgelige nyheten om Gentleman Jim var død, gikk turen til platebutikken og jeg fikk kjøpt med min aller første Jim Reeves plate. Dvs. den plata jeg hadde tenkt å kjøpe var utsolgt da, så jeg endte opp med Adios Amigo også baksiden ble populær etterhvert. Den het forøvrig A letter to my heart og disse to singelene har fulgt meg gjenmnom livet.

Jeg vil også nevne at han sang duetter med flere kvinnelige artister bl.a Dolly Parton og Dotty West

Som du ser så har jeg lagt inn mange linker her til disse melodiene, med tanke på at du også vil få en hyggelig stund med gamle minner om en stor country-artist. Dessverre så døde han så altfor tidlig. Men takk for alle de flotte tekstene og melodiene som du etterlot deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar