tirsdag 27. oktober 2009

SA Kongsberg Del 2

Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg på arkivet idag kanskje, men det er en lærdom som en må ta med seg videre. Planen var å se på skifter fra både Andebu og Våle der mye av slekta mi kommer fra.
Først fant jeg fram endel skiftekort som viste seg var fra en veldig tidlig periode ca 1650 - ca 1810. Mine største interesser var fra tiden rundt 1880, så disse korta ble satt pent tilbake i hyllene sine igjen.

Jeg måtte derfor "bestille" skifteprotokollene hos arkivaren. Men det er jo ikke så enkelt å bestille slikt da, når jeg ikke kjenner til hvilke kommuner som hører til hvilket Sorenskriveri engang. Protokollene som jeg fikk utlevert først var fra feil distrikt, og når personalet endelig fant "mine", så var det jo bare og bla og bla.

Jo da, jeg fant litt om min tippoldefar og to av hans brødre, men skrifta var ikke helt god å lese. Jeg må nok lete fram litt flere opplysninger fra bygde- og kirkebøker først, før jeg kan bla meg fram til skifter i de store protokollene forstår jeg.

Erfaringen min fra dette arkivbesøket idag, ble at litt mere innsikt i hva jeg kan finne hvor, er kjekt å ha. Man lærer jo litt for hver gang, så det blir forhåpentlig ikke så lenge til neste "læretur".
Alt i alt var det jo en lærerik tur i det fine høstværet, og hjemturen ble litt ekstra hyggelig da vi la turen om Vestfossen og nedover langs Eikeren. Nydelig høstfager og sol blinket i øynene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar