onsdag 25. november 2009

Arkivdag II, Byarkivet

Deilig å være hjemme igjen etter en lang og begivenhetsrik dag på arkivet. Togreisen innover til tigerstaden gikk veldig greitt, og med som reisekamerat og guide var Liv, min svigerinne. Vi har jo som kjent for de fleste, en meget spesiell interesse for slekt, så jeg var ikke vanskelig å be om reisefølge.

Da vi fikk installert oss på lesesalen, var det opp med PC`n, og fram med notatene. Man må jo gjøre litt forarbeide hjemme, for tiden går utrolig fort på en slik plass. Mine oppgaver denne gangen var å finne ei søster av min oldemor og hennes famile. Jeg hadde på forhånd funnet at de bodde i Verksgt. 33 ved FT 1900. Deres 4 barn hadde jeg også funnet som konf. med bopel i Stochholmsgt. 7.



Ved de gamle og velbrukte Microfilm-maskinene, som fremdeles er i bruk, fant jeg nok et barn til min familie ved FT fra 1908. Og heldig for meg, så står også fødselsdato oppgitt her. Så bar det ut på PC`n for å leite opp dåpen her. Men dessverre ingen funn der. Så jeg forsøkte meg på Karstens konf. ....og fant den. Yesss !! Så var neste steg å finne familien ved senere FT. Kun bestilling av tre enheter pr. ekspedering, så her måtte jeg bare se til å komme igang. Dette kunne ta tid tenkte jeg. Men det gikk unna gitt.



Jeg startet med året 1912 og hvert år fremover t.o.m 1931.
I de to siste oppdaget jeg at den eldste sønnen Oskar hadde flyttet hjem til sine foreldre, og bodde sammen med dem som enkemann.
Altså ytterligere to nye opplysninger som jeg må jobbe videre med hjemme. Da blir det å leite etter vielsen + konas død. Jaja, sånn er det. Man løser ett problem og skaffer seg minst to nye. Flott at man aldri blir ferdig med denne hobbyen da.

Mitt reisefølge Liv, hadde også mange oppgaver foran seg da vi dro avsted idag tidlig, og jammen tror hun hadde påtatt seg oppdrag for ei venninne også.. Jeg registrerte et par, tre yess fra hennes plass også. Og smilet var stort og bredt da hun fant fru Eng f. Torstensen, og der stod det at Jørgen var hennes sønn. Så da var "lykken" fullkommen der i gården også.

På vei hjem fra Byarkivet, la vi veien om Vår Frelses Gravlund for å ta en titt på Æreslunden. Mange kjente personer ligger gravlagte der bl.a. Henrik Ibsen, Bj. Bjørnson, Edv. Munch og Henrik Wergeland. Det er litt spesielt å gå og se på de flotte minnestedene til personer som man bare har lest om. De blir liksom litt mere ekte på en måte.

Hjemturen gikk ikke så greitt. Det ble opplyst på høytaleren at det var tekniske problemer med alle togsettene som skulle sørover til Asker og Drammen. Dermed ble det busstur til Drammen og en drøy times forsinkelse. Men det tok vi med stor ro. Vi hadde jo fått masse nytt og jobbe med fremover. En meget hyggelig og nyttig tur til Oslo Byarkiv. Men nye besøk venter der håper jeg. Det er så masse informasjon å hente ut derfra, men hvordan rekke alt. Tiden løøøøper fra oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar