onsdag 4. november 2009

Telefonkatalogens siste utgave

Jeg leste idag at nå er det slutt med den årlige utgivelsen av Telefonkatalogen. Den siste trykte utgaven blir distribuert i disse dager. Så heretter blir det kun Gule Sider og Ditt Distrikt som vil bli å finne i postkassene våre. Det er jo en stor og tung "murstein" av ei bok som blir fjernet fra våre postkasser. Dessuten er det vel slik av de flest av oss hiver den rett i søpla, iflg Norges Naturvernforbund. Et enormt sløseri med papir som går rett til gjenvinnig. Til og med uåpnet. Du kan lese mer om det her.

Gule Sider og Ditt Distrikt vil heretter bli distribuert som uadressert reklame, dersom du ikke reserverer deg da. Jeg ser jo den store fordelen det er å bli kvitt all denne sløsingen med papir. Det blir vel lagt opp til søking av tlf.nr på nettet etterhvert. Men idag så koster det jo å bruke nummeropplysningen, og da tenker jeg på de som ikke har datamaskiner. Det er faktisk en god del av Norges befolkning som pr. dato ikke bruker internett. Kanskje det burde legges opp til at nummeropplyningen heretter burde bli gratis ??


Jeg fant en gammel utgave av en lokal telefonkatalog fra Våle (min hjembygd) for noen år siden. Den er fra 1945 som du ser, og ikke av de helt store. Totalt 12 sider. :-) Her står navnet til min farfar og hans telefonnummer oppgitt. Han var kirketjener dengang, og var nok pliktig til å ha telefon. Senere da min far overtok hans jobb, var det vi som fikk tlfnr. 131. Det vekker mange minner å se denne gamle utgaven av datidens telefonkatalog.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar