tirsdag 5. januar 2010

Over og ut med jula...

Idag har jeg rydda jula ut av huset mitt. Det tar jo nesten hele dagen det jo. Det er helt utrolig hvor mye jeg har dratt fram fra kjeller og bod. Men likevel så kjøper jeg noe nytt til hver eneste jul. Lurer veldig på hvorfor egentlig, men det får jeg vel ikke noe svar på.

I år har jeg "bare" handlet inn to, tre nye nisser, det er visst alt. Men som fortalt tidligere så har jeg jo en hel masse av dem fra før da. Det er jo ikke bare nisser som har okkupert stua mi i jula da. Det henger litt her og litt der kan du si. Bl.a i vinduene, på lampettene og i mange av blomstene mine. For ikke å snakke om alle lys og lysestaker som sto rundt omkring. Ellers finner jeg også litt plass på både hyller og skap. Til og med på bordene og gulvet har jeg funnet noen ledige plasser. Så jeg skjønner godt at gubben i huset føler seg litt oversett innimellom. Men det er jo bare jul en gang i året, og inntil da ligger alt ryddig, stablet, sortert og ordnet i esker og pakker nede i kjelleren. Vel overstått !!

Juletreet ja... Jo det må bare innrømmes av det er et ekte plastprodukt. Årsaken til det er at vi for en god del år siden, fikk tak i ei julegran som vi ikke kunne ha inne. Den ble som vanlig kjøpt ved utsalget her i nærheten, dagen før lillejulaften. Den fikk stå på terrassen fram til den skulle pyntes. Og da vi tok den inn i varmen, var det IKKE julegran det luktet. Den hadde i løpet av natta hatt besøk av en katt som visstnok syntes det var greitt med ei lita gran som "klosett"

Så da bar det avgårde til "Plantasjen" for å handle et plasttre. Aldri mere julegran inn i mitt hus. Siden den julen har vi brukt vårt plastjuletre. Ikke det vakreste jeg har sett kanskje, men det duger. Dessuten veldig praktisk for det drysser det jo ikke.
Men kanskje vi bør tenke på å bytte det ut med ei skikkelig julegran til neste år. Jeg må jo i sannhetens navn erkjenne at savnet etter ei god gammeldags julegran er der, men den lukta som spredde seg i stua glemmer jeg aldri.

Jeg må nesten si som mitt yngste barnebarn sier når vi skifter bleie: "Her lukter det ikke akkurat blomster, bestemor"
Blomster ja.. her er noen av mine "julegleder"



Sander, Christina og Trygve med noen av sine gaver fra julaften, og nederst ser vi Frank og Trygve i en koselig passiar. Det ser ut til at de har funnet tonen der ja :-)












2 kommentarer:

  1. Ser ut til å väre kjekke barnebarn Du har er det Sander som er 2½ og oftest på nattebesök?

    Men at Du orker å dra frem så mye - her ble det ikke mye i det hele tatt ettersom jeg jo ikke var hjemme.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentarer nok engang Synnøve. Det er ikke så ofte jeg har barnebarn på overnatting, og det kan likegjerne være Sander på 7, som Trygve på 2 1/2. Og enkelte gg også begge to samtidig. Da koser vi oss....
    Jeg liker å pynte nå da jeg orker det vet du :-)

    SvarSlett