fredag 12. februar 2010

Digital post

En hyggelig e-post kom til meg her om dagen fra en slektsintressert dame fra Mangen-skogen (Akershus). Hun ville vite om vårt etternavn faktisk kom fra de "indre skoger", og det kunne jeg jo bekrefte. Det er riktignok bare vår slekt som bruker dette navnet idag.

Flere av tidligere slekt ligger gravlagt ved Mangen Kapell, og hun kunne fortelle at de aller eldste av gravstedene nå er i ferd med og bli fjernet. Mest sannsynlig pga. plassmangel. Kunne dette være av inderesse for oss ?? På en måte er det jo av interesse for oss. Flere av min svigerfars søsken er jo døpt i denne kirken. Og for hans foreldre, har jo dette liksom vært familiekirken, inntil de flyttet til Vestfold og Botne.

Tja, det er ikke så enkelt for oss å kunne vare på disse gravminnene. Men helt generellt er jeg jo av den mening at alle gravsteder bør kunne bevares. Dette er jo i stor grad familie-historie for etterslekten. På den annen side, så bør ved det vel gjøres plass til nye generasjoner på kirkegårdene bortover også. Litt av en vanskelig avveining det der.

Vi var jo en liten tur her i fjor sommer, og tok bilder av de gravstedene som var av verdi for oss. Slik at fotografiene kan hjelpe oss til å minnes de som førte slekta videre.
Jeg håper imidlertid at vi kan fortsette den videre dialogen, ang. slekt på Skauen. Det vil ikke forundre meg dersom vi finner felles slekt heller. Man vet jo aldri, verden er ikke så veldig stor da. Isåfall vil det nok bli skrevet om her tenker jeg. Vi får vente å se hvordan det utvikler seg.

1 kommentar:

  1. Morfarsfarfars familjegrav blev nedriven bara för att vi inte visste om det när morfar levde han var där ena sommaren - o betalade alla räkningar, nästa sommar då mosrer skulle få se den var den borta. Det hade stått i Sundsvalls-Tidning bara. Undrar hur räkningarna alltid hittade till morfar i Lerum men när de ville riva graven så visste de inte var han bodde!!!

    SvarSlett