torsdag 22. juli 2010

Grete Lovise Olsdatter, Eik i Bjerkreim

Litt slekting igjen...
Det er faktisk ei stund siden jeg har drevet med min egen slektsforskning. Så da fant jeg det på tide å låne meg et par bygdebøker. Jeg vet fra tidligere at en søster av min oldefar fant sin tilkommende over grensa til Rogaland fylke. Dvs. de "fant" vel hverandre. Hun ble født i Sirdal i 1853 som datter av Ole Guttormsen Rosstøl (f. Eftestøl i Fjotland), og Berte Gunleivsdtr (f. Hompland i Sirdal)

Etter konfirmasjonen i Tonstad kirke i 1869 måtte hun nok ut i tjeneste som de fleste andre jenter. Seterliv var sikkert ganske vanlig på de kanter, og det var nok her at Torkel Olsson fant at denne jenta var et passelig koneemne. Han "tok" henne med over heia til Eik i Bjerkreim. Iflg Bjerkreimsboka Bind I, ble hun værende på gården til Torkel. Han var en del år eldre enn henne, og hadde i 1863 overtatt bruket etter broren Ole.





Da de giftet seg på prestekontoret i Helleland i 1888, ble det iflg. Bjerkreimsboka, fortalt at de først rodde over Ørsdalsvatnet. En kar gikk over fjellet til Hegelstad, lånte hest og kjerre der, og kjørte til Odlandstø for å hente brudeparet. Derifra gikk veien til prestegården. Allerede i 1883 hadde de fått datteren Berte. Hun var forøvrig ei av de fem personene som ble drept i ei tragisk ulykke, da et kulelyn slo ned i Ørsdalen en søndagsformiddag i 1887. Jeg har forresten skrevet litt om det tidligere. Se her. Dengang var jeg faktisk ikke klar over at Berte var kusine til min mormor. Berte gikk for presten denne sommeren, og hennes skolekamerater ble konfirmert 17. oktober 1897. Men det ble altså uten sin venn Berte.

(Dette er et sammensatt klipp i fra Bjerkreimboka Bind I, hvor jeg også har hentet flere av mine notater.)
Klikk på teksten i klippet over her og teksten vil blir større (evt. Ctrl + går også bra)

Grete og Torkel fikk sønnen Ole i 1888, og bare 16 år senere ble hun enke. Sønnen Ole overtok bruket Eik i 1911, og bodde der sammen med sin mor Grete. Han giftet seg med Berte Malene f. Hovland i 1920, og de fikk iflg Bjerkreimboka 7 barn, men bare 2 av de vokste opp. Gudrun f. 1920 og Torkel f. 1923. Torkel ble tatt av et snøras i 1952 i Fannafjellbakken på fjellet innenfor gruvene. Han var da på vei til arbeide i gruvene. Resten av arbeidsflokken hadde gått foran, og dette var første dagen etter juleferien. Han var ugift, og ble bare 29 år gammel.

Nå har jeg vært på biblioteket mitt her i byen og lånt bygdeboka for Bjerkreim i Rogaland. Og der fikk jeg hele historien om den tragiske ulykken, der altså min mormors kusine mistet livet sitt. Og ikke minst den videre slektshistorien til min oldefars søster. Kanskje jeg en dag vil ta kontakt med mine to firmenniger der borte i Rogaland. Det vil i så fall bli ei ny historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar