torsdag 16. desember 2010

Mitt beste Lucia-minne.

Det nærmer seg jul med raske skritt, og det er mye som aller helst skal være fikset og klart til jul. De fleste av oss har vel våre tradisjoner å ta vare på, og det er jo trygt og godt. Da har man jo noe fast og holde seg til. Men enkelte ganger så blir disse tradisjonene brutt, slik som denne gangen jeg skal fortelle om nå.

Jeg har ved flere anledninger vært på Glittre til rekreasjon og opptrening, og en av de gangene var jeg der i ukene før jul. Jeg var ganske utslitt og lei etter tre ukers hard trening, masse prøver og medisiner. Lengtet vel en smule hjem egentlig, men gruet for det som ventet der hjemme, med julestress og mas og kav.

Det nærmet seg dagen da jeg skulle reise hjem, men denne dagen her vil jeg nok komme til å huske lenge. Som kanskje flere av mine lesere vet så fyller jeg år på Lucia-dagen. Og den 13.desember ble jeg altså vekket tidlig på morgenen ved at tre av sykepleierne + avd.leder kom listende inn på rommet mitt med et deilig frokostbrett og flagg og et blomsterkort. I tillegg sang de bursdagssangen for meg.

Men ikke nok med det.... ute i gangen var et Luciaopptog av alle barna fra Glittres barnehage. De har som tradisjon at Lucia kommer på besøk og underholder med sine terner og stjernegutter. Noen hadde nok hvisket dem i øret at damen på rom 357 hadde bursdag, så da ble det en ekstra oppvisning til ære for meg. Jeg ble meget rørt og syntes at det var så vakkert. De hadde med seg deilige pepperkaker som de hadde bakt selv, og som de delte med oss. Vi hadde ei koselig stund sammen før vi alle måtte bryte opp og vende tilbake til hverdagen igjen.

Helt siden jeg var ganske liten syntes jeg at denne melodien har vært så fin å høre på. Og etter denne opplevelsen på Glittre, har den blitt ennå mere kjær for meg.

Svart senker natten seg
i stall og stue
Solen har gått sin vei,
skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia

Natten er mørk og stum.
Med et det suser
i alle tyste rom
som vinger bruser.
Se på vår terskel står
hvitkledd med lys i hår
Sancta Lucia, Sancta Lucia

Mørket skal flykte snart
fra jordens daler.
Slik hun et underfullt
ord til oss taler.
Dagen skal atter ny
stige av røde sky
Sancta Lucia, Sancta Lucia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar