tirsdag 13. mars 2012

"Min" adopterte eidsvollsmann

Jeg fikk tidligere i høst et tilbud om å være med på å registrere etterslekt til representantene som var med i samlingen på Eidsvoll i 1814. Dette er et prosjekt i samarbeid mellom Riksarkivet og DIS-Norge i forbindelse med 200 års-jubileet for Riksforsamlingen på Eidsvoll.

Nå sist lørdag 10. mars var det et orienteringsmøte på Riksarkivet i Oslo, men dessverre var jeg syk og fikk ikke anledning til å være med der. Det var sikkert mye lærerikt å høre, men jeg håper å få tilsendt et referat litt senere.
Her er Aftenpostens referat fra møtet

Her kan du lese litt om prosjektet Adopter en eidsvollsmann
(Bildet er lånt fra presentasjonen av alle eidsvollsmennene)

Jeg fant dette tilbudet veldig intressant og meldte min interesse for en som jeg visste hadde etterkommere i min hjemkommune Våle, nå Re i Vestfold. Mannen var Valentin Christian Wilhelm Sibbern. Han ble født på Verne Kloster ved Rygge 9. sept. 1779 av foreldrene major Georg Christian Sibbern og hans andre hustru Søster Hvuitfeldt. Pr. idag har jeg funnet 62 direkte etterkommere av Valentin Sibbern og hans to ektefeller. Det er jo bare en del av slekten, men håper jo etterhvert å føye til flere personer. Dette er iallfall en liten start på noe større.

Det finnes mye datainformasjon om disse personene, og alt det jeg hittil har funnet er nettopp derfra. Så godt som alle personene jeg har registrert er ført i en database med kilder som jeg selv har leita opp i diverse kirkebøker og folketellinger.
Her er bl.a dåpen til Axel Christian Wallentin Sibbern, f. 29. okt. 1842 i Stockholm. Det har vært intresant å kunne bla frem alt dette på egenhånd og sette det i system i en egen database.
Det var ialt 112 utvalgte menn som var samlet på Eidsvoll andre påskedag i 1814 for å fastsette Norges grunnlov, og alle disse skal det nå om mulig, letes fram etterslekt til. Ikke alle har hittil blitt "adoptert" så det finnes fremdeles mulighet til å delta i registreringen, dersom du har lyst og anledning til å delta.

3 kommentarer:

  1. Jeg leste nettopp om dette prosjektet, og så ser jeg nå at du er en av dem som er med på det :)

    Imponert over alt arbeidet du gjør. Dette må jo være kjempegøy å være med på!

    SvarSlett
  2. Håper prosjektet rörende Eidsvollsmennene blir tilgjengelig for ikke en altfor dyr penge for oss vanlige medlemmer også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det håper vi da inderlig Synnove. Vi får bare vente å se....

      Slett